Ruch po zawale

Kardiolodzy nie mają wątpliwości: wysiłek i zwiększenie aktywności ruchowej są po zawale nieodzowne. Przyczyniają się do szybszego powrotu sprawności fizycznej, poprawiają jakość życia, zmniejszają ryzyko wystąpienie kolejnych zawałów seca oraz przedwczesnej śmierci.

8 zasad aktywności fizycznej po zawale:

  1. Ćwiczenia zawsze zaczynaj od rozgrzewki, pamiętając o ćwiczeniach oddechowych i rozciągających.
  2. Umikaj przegrzania lub wychłodzenia organizamu. Termoregulacja to dodatkowy wysiłek dla serca i tak obciążonego ćwiczeniami. Ważne, by ćwizyć w strojach, które oddychają ułatwiają cyrkulację powietrza.
  3. Ćwicz w towarzystwie. Można ćwiczyć w domu, w parku, w ogrodzie, na sali fitness. Ważne by niedaleko był ktoś, kto w razie potreby udzieli pomocy lub po nią zadzwoni. Powinni o tym pamiętać wszyscy świeżo po zawale, a także zawałowcy w starszym wieku, nawet jesli serce nie sprawiało kłopotów od lat.
  4. Ćwiczenia rozpoczynaj minimum 1,5 godziny po posiłku.
  5. Nie ćwicz na zewnątrz w ekstremalnych temperaturach. Upał powyżej 28 stopni C i mróz – nawet kilkustopniowy to nie warunki przyjazne dla zawałowców. Przy wiekszych skrajnych temperaturach nawet spacer nie jest wskazany.
  6. Unikaj ćwiczeń gdy jest parno. Gąrąca i wilgotna pogoda jest najgorsza dla zawałowców. Duża wilgotność utrudnia oddawanie wody przez organiza (szwankuje naturalne schładzanie).
  7. Kontroluj przed ćwiczeniami, w trakcie, i po ćwiczeniach, tętno. Zawałowcy mający problemy z nadcisnieniem, powinni też kontrolować ciśnienie krwi.
  8. Nie szarżuj. Masz się zmęczyć, ale nie przemęczyć. Zmęczenie jest zdrowe. Przemeczenie może być niebezpieczne.Śmiertelne.
Share This:

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *